یا ابوالفضل

سلام امیدوارم حال همه دوستان خوب باشه و روزهای سپری شده بهار رو به خوبی و سلامتی پشت سر گذاشته باشین و همینطور شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و دهه فاطمیه رو مجددا خدمت همه عزیزان تسلیت عرض میکنم.

دیروز در روز شهادت یگانه دختر پیامبر اکرم اسلام روز بزرگی برای این شهر بود و سعادت بزرگی برای مردم این شهر حاصل شد اونم به واسطه و با کرامت قمربنی هاشم ابوالفضل العباس (ع) .

یا ابوالفضل

بیرق گنبد زیبای حضرت ابوالفضل دیروز توسط خادمین ایشون در ستاد نوسازی و تعمیر عتبات عالیات استان اصفهان به شهر تودشک آورده شد که با استقبال پرشور مردم با فرهنگ و حسینی شهر تودشک قرار گرفت .

بیرق پس از انتقال به ستاد نوسازی شهر تودشک و به احتزاز در آمدن در سردر این ستاد به مسجد جامع شهر تودشک انتقال داده شد و برای همه عاشقان زیارت اون حضرت به نمایش در آمد.

پس از نماز مغرب و عشاء امام جمعه محترم شهز تودشک که تازه دیروز از زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امام حسین (ع) برگشتند به ایراد سخنانی در مورد فعالیت های انجام شده در خاک عراق و بازسازی حرمین ائمه پرداختند .

جناب آقای حیدری مسئول ستاد باز سازی حرمین شریفین هم به بیان تفصیلی فعالیت های خودشون در کارهای انجام شده در طول سالیان شروع فعالیت تا کنون پرداختند.

و از فعالیت های استان اصفهان به عنوان فعال ترین استان در کمک به روند بازسازی یاد کرده و از مردم شهر تودشک هم به خاطر کمک هاشون تشکر به عمل آوردند.

                                                                                   گلبرگ هم قشنگه یه سر بزنین

                                                                                          همیشه موفق باشید

                                                                                                  التماس دعا

همیشه تودشکی

سلام دوستان

امروز قصد مطلب نوشتن نداشتم اما اومدم دیدم یکی از دوستان به اسم همیشه تودشکی تو قسمت نظرات یه مطلبی را اشاره کردن که بد ندیدم بزارمش تو سایت تا بقیه هم بخونن و نظرشونا راجع به این موضوع ابراز کنند .

شاید ما هم این وسط بفهمیم تکلیفمون چیه؟

راجع به مسائل اجتماعی بیشتر بنویسیم یا مسائل کالبدی و تاریخی شهر!

از همه دوستانی که به ما سر می زنند خواهش می کنم نظرشونا نسبت به این موضوع دوستانه بنویسن که آیا موافق نظر این همشهری عزیزمون هستن  یا نظر آقای جلالی عضو محترم شورای شهرمون!

 

متن نظر دوست عزیزمون همیشه تودشکی

بسمه تعالی


با سلام
ضمن احترام به موضوع مطرح شده از طرف آقای جلالی، پیشنهاد ایشان مبنی بر اعمال محدودیت و پرهیز از مطالب طنز و نقد در خصوص مسائل اجتماعی و ساخت و ساز و مبلمان شهری جالب به نظر نمی رسد و به نظر رضایت به تداوم ضعف ها و کاستی هاست. بدیهی است نظارت مردم و تمامی NGOها بر کار مسئولین به نفع خود آنان و گامی جهت انجام کارها بصورت منطقی و توأم با سرعت و دقت خواهد بود و شایسته است متصدیان امر فضای نظارت بیشتر را برای کارهای عمومی گسترش دهند و شاهد ثمرات آن در بلند مدت باشند و این مسلم است که در دنیای ارتباطات طنز و نقد ابزاری برای گفتگوی سالم است و حساسیت و احساس مسئولیت، مسئولین را تقویت می کند. ازطرفی وب سایتی موفق خواهد بود که به موضوعات مختلف بویژه در بخش اجتماعی و مسائل روز مره مردم با جلوه های حرفه ای و جذاب ، با رعایت انصاف و بدور از زیاده گویی بپردازد.
امیدوارم شورای شهر و شهرداری تودشک نیز که همگام با تکنولوژی روز، پورتال شهرداری را ایجاد نموده اند با توجه به اینکه دو سه سالی است تغییری در آن انجام نشده همگام با دیگر شهرداری ها جهت بروز رسانی سایت شهرداری اقدام نمایند. بدیهی است انعکاس پیگیری ها و مصوبات منتخبین مردم در شورای شهر و اقدامات شهرداری در حوزه عمرانی، خدمات شهری و اجتماعی و شفاف سازی مالی در پورتال شهرداری گام بلندی جهت اطلاع رسانی است که جای آن خالی است.
همیشه تودشکی

ام ابیها

شهادت حضرت فاطمه زهراء (س) و دهه فاطمیه رو به همه عزیزان تسلیت عرض می کنم.

چند روایت و حدیث از آبروی دو عالم حضرت صدیقه طاهره (س)

کسي که عبادتهاي خالصانه خود را به سوي خدا فرستد ، پروردگار بزرگ بهترين مصلحت او را به سويش فرو خواهد فرستاد .


(بحار الانوار ، ج 70، ص 249 )

پاداش خوشرويي در برابر مؤمن بهشت است ، و خوشرويي با دشمن ستيزه جو ، انسان را از عذاب آتش باز مي دارد .


(بحار الانوار ، ج 75، ص 401 )

پيامبر (ص ) و علي (ع ) دو پدر امت اسلام مي باشند ، که اگر مردم از آنان پيروي کنند ، کجي ها و انحرافاتشان را اصلاح نموده و آنها را از عذاب جاويدان نجات مي دهند ، و اگر همراه و ياورشان باشند نعمتهاي هميشگي خداوندي را ارزانيشان مي دارند .


(بحار الانوار ، ج 23، ص 259 )

از حضرت فاطمه زهرا ( عليها السلام ) روايت شده که رسول خدا فرمودند : امام همچون کعبه است که بايد به سويش روند ، نه آنکه ( منتظر باشند تا ) او به سوي آنها بيايد .


(بحار الانوار ، ج 36، ص 353 )

همانا خوشبت حقيقي کسي است که علي ( عليه السلام ) را دوست بدارد .


(مجمع الزوائد علامه هيثمي ، ج 9 ، ص 132 )

اما حقانيت من در مالکيت فدک ، همانا خداوند بزرگ آيه " آت ذاالقربي حقه " را وقتي در قرآن کريم بر رسول خدا نازل فرمود ، من و فرزندانم نزديکترين مردم به پيامبر ( صلي الله عليه و آله ) بوديم ، پس رسول خدا فدک را به من و فرزندانم هديه فرمود .



(مستدرک الوسايل ، ج 7 ، ص 291 )

حضرت فاطمه زهرا ( عليها السلام ) فرمود : وقتي آيه 63سوره نور نازل شد که :
" اي مسلمانان ، رسول خدا را آن گونه که همديگر را مي خوانيد ، صدا نکنيد "
ترسيدم که رسول خدا را با لفظ " اي پدر " بخوانم ، من هم مانند ديگران پدر را با نام " يا رسول الله " صدا زدم . دو سه بار که پدر را با اين نام خواندم ، رو به من کرده فرمودند :
اي فاطمه ! اين آيه درباره تو و خانواده تو و نسل تو نازل نشده است ، فاطمه جان ، تو از مني و من از تو ، همانا اين آيه براي ادب کردن آدم هاي خشن و درشت خوهاي قريش ، انسان هاي خودخواه و متکبر ، نازل شده است . دخترم تو با جمله " پدر جان " خطاب کن که مايه حيات قلب من است و خداوند را خوشنود مي کند .


(بحار الانوار ، ج 43، ص 33 )

مردي نابينا از حضرت فاطمه ( عليها السلام ) اذن خواست که داخل خانه شود . فاطمه ( عليها السلام ) خود را از او مستور کرد . پيغمبر خدا ( صلي الله عليه و آله ) به فاطمه فرمود : به چه سبب خود را مستور کردي و حال اين که اين مرد
نابينا تو را نمي بيند . حضرت زهرا ( عليها السلام ) پاسخ داد ، " اگر او مرا نمي بيند ، من او را مي نگرم ، و اگر چه او نمي بيند اما بوي زن را استشمام مي کند " . رسول خدا پس از شنيدن سخنان دخترش فرمود : " شهادت مي دهم که تو پاره تن مني ".



(بحار الانوار ، ج 43، ص 91 )

خداي تعالي ايمان را براي پاکيزگي از شرک قرار داد ، و نماز را براي دوري از تکبر و خودخواهي .

خداي تعالي زکات را مايه پاکي جان و فزوني روزي ، و روزه را براي پابرجايي اخلاص قرار داد .

خداي تعالي حج را موجب استحکام ديانت ، و عدالت را مايه وحدت و هماهنگي دلها قرار داد .

خداوند جهاد را موجب عزت و هيبت اسلام ، و صبر را وسيله استحقاق و شايستگي پاداش حق تعالي قرار داد . 

خداوند جهاد را موجب عزت و هيبت اسلام ، و صبر را وسيله استحقاق و شايستگي پاداش حق تعالي قرار داد .
خداوند امر به معروف را جهت اصلاح جامعه واجب فرمود . 

خداي تعالي نيکي به پدر و مادر را واجب فرمود تا از خشم او در امان بمانند ، و دستگيري از خويشان را موجب افزايش عمر و سبب فزوني جمعيت و قدرت قرار داد . 

خداي تعالي قصاص را وسيله حفظ جانها و وفاي به نذر را براي رسيدن به مغفرت و آمرزش قرار داد

خداي تعالي مراعات کامل وزن و پيمانه را براي جلوگيري از کم فروشي ، و نهي از شراب خواري را براي پرهيز از پليدي تشريع نموده است . 
خداي تعالي پرهيز از افترا و دشنام را براي دور شدن از لعنت واجب فرمود و دزدي را منع کرد تا راه عفت پويند . 
خداوند شرک را حرام فرمود تا به اخلاص طريق بندگي و يکتاپرستي جويند ، " پس چنانکه بايد ، ترس از خدا را پيشه گيريد و جز مسلمان نميريد " و آنچه فرموده است به جا آريد و خود را از آنچه نهي کرده باز داريد که " تنها دانايان از خدا مي ترسند . 

                                                   (احتجاج طبرسي ، ايران ، انتشارات اسوه ، ج 1 ، ص 258و۲۵۹ )

پروردگارا ! بزرگا ! به حق پيامبراني که آنها را برگزيدي و به گريه هاي حسن و حسين در فراق من ، از تو مي خواهم گناهکاران شيعيان من و شيعيان فرزندان مرا ببخشايي .

(ذخائر العقبي ، ص 53- کوکب الدري ، ج 1 ، ص 196 )

امام حسن مجتبي ( عليه السلام ) فرمود : مادرم فاطمه ( عليها السلام ) را ديدم که شب جمعه تا صبح مشغول عبادت و رکوع و سجود بود ، و شنيدم که براي مؤمنين دعا مي کرد و اسامي آنان را ذکر مي نمود و براي آنان بسيار دعا مي کرد ولي براي خودش دعا نکرد ، پس به او عرض کردم : مادر ، چرا همان طور که براي ديگران دعا کردي براي خودت دعا نکردي ، فرمودند : " پسرم ، اول همسايه و سپس خود و اهل خانه " .

(بحار الانوار ، ج 43، ص 81 )

حضرت زهرا ( عليها السلام ) در رابطه با دعاي روز جمعه از رسول گرامي اسلام نقل . فرمودند که : در روز جمعه ساعتي است که هر خواسته خير و نيکويي در آن ساعت به اجابت مي رسد . پرسيدم : يا رسول الله کدام ساعت است ؟ فرمودند : آنگاه که
نصف خورشيد در افق پنهان شود .

(کنز العمال ، ج 7 ، ص 766 )

بهترين شما کساني هستند که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان ترند و با همسرانشان مهربان و بخشنده اند .

(دلايل الامامه طبري ، ص 7)

آنچه براي زنان نيکوست اين است که ( بدون ضرورت ) مردان نامحرم را نبينند ، و نامحرمان نيز آنها را ننگرند .

(بحار الانوار ، ج 37، ص69 )

اي رسول خدا ، سلمان از سادگي لباس من تعجب نمود ، سوگند به خدايي که تو را مبعوث فرمود ، مدت پنج سال است فرش خانه ما پوست گوسفندي است که روزها بر روي آن شترمان علف مي خورد و شب ها بر روي آن مي خوابيم ، و بالش ما چرمي است که از ليف خرما پر شده است .

(بحار الانوار ، ج 8 ، ص 303 )

به او گفته شد : اي دختر رسول خدا ، دستهايت زخم شده است ، خود را به زحمت مينداز ، در کنار شما خدمتکار منزلتان فضه ايستاده است ، کار منزل را به او واگذار ! حضرت زهرا ( عليها السلام ) پاسخ داد : " رسول خدا ( صلي الله عليه و آله ) به من سفارش فرمود که کارهاي خانه را با فضه تقسيم کنم ، يک روز او کار کند و روز ديگر من ، ديروز نوبت او بود و امروز نوبت من است" .

(الخرائج و الجرائح لقطب الدين راوندي ، ص 530 )

آنگاه که در روز قيامت برانگيخته شوم ، از گناهکاران امت پيامبر ( صلي الله عليه و آله ) شفاعت خواهم کرد .

(احقاق الحق ، ج 10، ص 367 )

اگر به آنچه به شما امر مي کنيم عمل مي کني و از آنچه شما را برحذر مي داريم دوري مي کني ، از شيعيان ما مي باشي ، والا هرگز .

(بحار الانوار ، ج 68، 155 )

شيعيان ما از بهترين افراد اهل بهشتند ، و همه دوستان ما و دوستان دوستان ما و دشمنان دشمنان ما و کسي که با قلب و زبان تسليم ما اهل بيت شده ، در صورتي که از اوامر ما سرپيچي کنند و نواهي و موارد پرهيز را محترم نشمرند ، از شيعيان واقعي ما نخواهند بود ، با اين حال جايگاهشان در بهشت خواهد بود ، ولي بعد از پاک شدن از گناهان به وسيله بلاها و مصيبتها در دنيا ، يا تحمل مشکلات و شدائد روز قيامت و يا قرار گرفتن اندک زماني در طبقات بالاي جهنم و چشيدن عذاب ، تا اينکه ما به خاطر دوستي شان با ما نجاتشان داده و آنان را به پيشگاه خودمان انتقال خواهيم داد .

(بحار الانوار ، ج 68، ص 155 )

اي ابا الحسن ، در همين ساعت به خواب رفتم ، پس محبوبم رسول خدا را در قصري از مرواريد سفيد ديدم . چون مرا ديد ، فرمود : دخترم ! به نزد من بشتاب که سخت مشتاق توام . بي صبرانه پاسخ دادم : سوگند به خدا پدر جان ، اشتياق من براي
زيارت شما شديدتر است . در اين هنگام پدرم فرمود : تو امشب در پيش ما خواهي بود . علي جان ! رسول خدا آنچه وعده دهد راست است و به آنچه عهد و پيمان بندد وفا مي کند .

(بحار الانوار ، ج 43، ص179 )

از دنياي شما سه چيز محبوب من است : 1 - تلاوت قرآن 2 - نگاه به چهره رسول خدا ( صلي الله عليه و آله ) 3 - انفاق در راه خدا

(نهج الحياة ، ص271 )

تلاوت کننده سوره هاي حديد و واقعه و الرحمن ، در آسمانها و زمين اهل بهشت خوانده مي شود

(کنز العمال ، ج 1 ، ص 582 )

روزي پدرم رسول خدا " که درود خدا بر او و خاندان او باد " به علي ( عليه السلام ) نگاه کرد و سپس با اشاره به او فرمود : اين مرد و پيروان او در بهشتند .

(ينابيع المودة ، ص 257 )

حضرت فاطمه زهرا ( عليها السلام ) فرمود : پيامبر گرامي اسلام (ص ) فرمودند :
فاطمه پاره تن من است ، پس هر که او را بيازارد مرا آزرده است .

(بحار الانوار ، ج 28، ص303 )

در خدمت مادر باش ، زيرا بهشت زير پاي مادران است .

(نهج الحياة ، ص 312 )

حسن جان ! مانند پدرت علي (ع ) باش و ريسمان را از گردن حق بردار خداي احسان کننده را پرستش کن و با افراد دشمن و کينه توز دوستي مکن .

         (بحار الانوار ، ج 43، ص 286 )                                                      

غیره و تالار گفتمان

سلام

امیدوارم حال همه دوستان و همشهریان عزیز خوب باشه 

اول از همه بزارین یه یادی بکنیم از نجات دهنده همه انسانهای جهان آقا حجه ابن الحسن (عج) ان شاء الله که هر چه زودتر خداوند ظهورشون رو نزدیک کنه

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

آمین

مزاحم شدم به چند نکته اشاره کنم و اینکه در ابتدا از اینکه عزیزان ما رو مورد محبت خودشون قرار میدن تشکر کنم . واقعا از اینهمه لطف ممنونم.

و در ادامه از عزیزان و همیاران گلم که زحمت همکاری در به روز کردن این وبسایت رو با پست های قشنگشون تقبل کردند تشکر میکنم . در بخش نظرات یه سری نظر رو مشاهده کردم که خیلی جالب بودن یکی از عزیزان توی پیام نگار فرموده بودن این فلکه وسیله ای برای خود کشیه! خدا نکنه سر شما سلامت عزیز این حرفا چیه . یه عزیز دیگه ای باز توی پیام نگار فرموده بودند که نمی دونم اون کسی که این فلکه رو طراحی کرده چقدر آی کیو داشته! والا منم نمی دونم اینجوریش آدم باهوشیه خیلی هم باحاله البته اگه اونی که من فکر میکنم باشه ها! آها یه چیز جالب تر یه عزیز دیگه ای نوشته بودند که به جای پارک بهشت باید اسم پارک اموات رو برای این پارک انتخاب کرد ! کاملا فرمایش ایشون متینه دقیقا همینه البته خب اینم حرفیه باید مطرح بشه شایدم شهرداری محترم زحمت این کارو لا اقل بکشنو اسمشو عوض کنن!

دوست داشتم پیشنهاد آقای جلالی شورای شهر تودشک رو هم که به صورت یه نامه واسه من مطرح کرده بودن رو تو این پست مطرح کنم و نظر شما عزیزان رو هم بپرسم ایرادی نداره که ؟


دوست دارم نظر عزیزان همشهری رو در این مورد بدونم و اینکه از همگی میخوام در این مورد از شما نظر خواهی کنم و در خواست کمک!

راستی از عزیزی هم که اسم شاعر شعر رو گفته بودن ممنونم درسته منم تحقیق کردم شاعر شعر کلباس آقای سعید قاسمی فرزند حسین ( نوه کلعباس و بابا قدمعلی ) هستند .

کم و بیش شنیدم که در مورد این وبسایت گفته میشه فقط در مورد محله تودشک نوشته میشه و اصلا در مورد محله های دیگه شهر تودشک حرفی به میون نمی آد .

درسته حرف کاملا متینه ولی باور کنید نه من و نه همکاران فعلی وبسایت فرصت انجام تحقیق در مورد محله های دیگه رو نداریم . من شرمندم و ازهمه عزیزان که ساکن در محله های دیگه شهر از جمله تودشکچویه و صادق آباد و رجان هستند خواهش میکنم اگه از این وبسایت دیدن میکنن و علاقه به ارائه مطلبی در مورد محله خودشون در وبسایت شهر خودشون هستند حتما یا در تالار گفتمان وبسایت یا در بخش نظر سنجی یا به صورت شخصی نظر بدن تا یه کاربر براشون در نظر گرفته بشه و بتونن در این وبسایت با ما همکاری کنن . یا اینکه مطلبشون به صفحه اول سایت انتقال داده بشه.

تا یادم نرفته بگم ان شاء الله گروه یاهوی شهر تودشک هم که تا الان با اینهمه دعوت نامه ای که من تک تک با دستای خودم برای عزیزان تودشکی ایمیل کردم خیلی ثبت نام شده داشته باشه شش هفت نفر بیشتر نیستند و در مرحله عضو گیری باقی مونده بود ارسال ایمیل به عزیزان عضو رو شروع خواهد کرد.

هر کسی که دوست داره میتونه با کلیک روی لینک داده شده توی پیوندهای وبلاگ یا لینک بالا در این گروه ثبت نام انجام بده .

یه چیزی دیگه هم هست که بگم اونم یه ذره آموزش برای تالار گفتمان وبسایت شهر تودشکه .

خب این تالار گفتمان  طوری طراحی شده که شما عزیزان به راحتی میتونین هر نظر یا هر مطلبی رو که دوست داشته باشین حتی بدون ثبت نام در انجمن مربوطه درج کنید.

البته برای عضویت در این تالار میتونین روی کلید عضویت عضویت در تالار گفتماندر گوشه بالا سمت چپ تالار و پر کردن فرم مربوطه و در نظر گرفتن یه نام کاربری که قبلا برای کسی ثبت نشده باشه در این تالار عضو بشین. توی این فرم که بعد از توافق نامه تالار ظاهر میشه هشت قسمت وجود داره که باید توسط شما تکمیل بشه .

اول نام کاربری که با انتخاب خودتون انتخاب میکنین

دوم آدرس ایمیل که به بازم به صورت اختیاری یه ایمیل رو وارد کنید.

سوم تایید ادرس ایمیل که در این قسمت ایمیل وارد شده در قسمت دوم رو بی زحمت دوباره توی این لاین بنویسین.

بخش چهارم مربوط میشه به یه کلمه عبور که بعدا شما میتونین با این کلمه عبور و نام کاربری وارد تالار بشین این بخش و بخش پنجم رو با هر کلمه عبوری که دوست دارین تکمیل کنید.

در بخش ششم زبان مورد نظر خودتون برای تالار رو و در ادامه در بخش هفتم منطقه زمانی خودتون که در ایران iran standard time[+3:30] رو انتخاب کنید.

و در آخرین بخش هم که کلمه تاییدیه ای رو که به شما نشون داده شده با در نظر گرفتن حروف کوچیک و برزگ داخل تصویر عینا تایپ کنید و کلید ارسال رو بزنید تا اطلاعات کاربری شما در تالار به ایمیل شما ثبت بشه و عضویت شما تکمیل بشه.

تصویر فرم عضویت 

 خب حالا بعد از این میتونین با نام کاربری و کلمه عبور خودتون وارد تالار گفتمان بشین و مطالب دلخواهتون رو درج کنید . برای ورود به بخش کاربری خودتون روی کلید ورود ورود به تالار گفتمانهمون بالا سمت چپ به صفحه ورود داخل بشید و با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور با وارد پنل کاربری خودتون بشید.

البته من یه چیزایی رو دارم جا میزارم مثلا کلید ها و تنظیمات اضافی که وجود داشت در این دو قسمت ثبت نام و ورود کاربر یعنی تیک مربوط به حفظ نام کاربری شما برای اینکه همیشه بتونین زمانی که تالار رو باز میکنید بدون اینکه دوباره نام کاربری و کلمه عبور رو وارد کنید با کاربری خودتون مستقیم وارد بشید و کلید نوشته اگر مشکل بینایی دارید اینجا را کلیک کنید در صفحه ثبت نام که اونم به شما کمک میکنه تا اگه نمی تونین کاراکتر های موجود در تصویر داده شده رو بخونین بتونید به راحتی تشخیص داده و در محل مربوطه وارد کنید.

 خب حالا برای درج نوشته ها تون میتونین ابتدا وارد انجمن مورد نظرتون بشین با کلیک روی نام انجمن و بعد از اون در صفحه باز شده با زدن کلید مبحث جدید ارسال مبحث جدیددر اون انجمن مبحث جدیدی رو باز کنید . خب بعد از زدن کلید مبحث جدید یه صفحه برای نوشتن مطلب برای شما باز میشه که مثل تمام محیط های ویرایش متنیه و شما به راحتی میتونین مطلب مورد نظر خودتون رو با تنظیمات مورد نظرتون درج کنید . در مورد مشابه وقتی شما وارد مبحثی که قبلا مطرح شده میشین میتونین با زدن کلید درج پاسخ در مبحث مطرح شده شرکت کنید و نظر خودتون رو بیان کنید.

خب البته یه سری تفاوت هست بین این ادیتور متن با ادیتور های دیگه و اونم اینکه چند تا کلید بیشتر وجود نداره اون ها هم از این قرارن

B : برای پر رنگ کردن یا همون بولد کردن متن برای اعمال این فرمتینگ شما ابتدا باید این کلید رو بزنید و نوشته خودتون رو که میخواین بولد بشه رو بین دو سمبل کودینگ داده شده بنویسین. 

به طور مثال :                    [b] محل درج مطلب مورد نظر برای بولد شدن[/b]

نشانه های ایتالیک I برای کج نوشتن متن و همینطور  U  برای زیر خط دار کردن متن و بقیه دستور ها اعم از نقل قول و غیره هم همینطور به شکل بالا اعمال میشن نکته قابل ذکر اینکه برای درج تصویر حتما باید تصویر مورد نظرتون رو در یک فضای وب آپلود کرده و بعدا آدرس اون تصویر رو در بین دو نوشته قرار بدین .

برای ارسال شکلک هم روی شکلک مورد نظر کلیک کنید تا به متن اضافه بشه. بقیه هم که تقریبا معلومن!

در آخر هم برای درج مطلب مورد نظر کلید ارسال رو بزنید.

همین دیگه چی بگم ؟!

خب بقیشو اگه چیزی بود که مشکل داشتین میتونین توی بخش نظرات مطرح کنید .البته در قسمت پرسش و پاسخ که بالا سمت چپ میبینین میتونین جواب خیلی از سوالاتتون رو بگیرین.

چقدر امشب حرف زدم ببخشین دیگه خب آدمیزاده دیگه چیکار کنم باید حرف بزنم دیگه

همیشه موفق باشید نظر هم یادتون نره خداییش این وبسایت به نظرات شما  زندس دریغ نکنید.

مواظب خودتون باشید.

کاش اينجا بودي

          کاش در باغچه سبز دلم مي ماندي

                                         کاش شعر غم من را

ز افق هاي غريب نگاهم مي خواندي

کاش اينجا بودي

کاش گلهاي فراق تو گاهي مي پژمرد

                                             کاش گنجشک دلت

                                                             در غم من نمي آزرد

و جدايي مي مرد

کاش اينجا بودي

                                            کاش اينجا بودي

                                                                                 التماس دعا

                                                                                م.عموحیدری

یا علی

سلام.

امیدوارم حاله همه خوب باشه.

امروز آمدم یه مطلب دیگه بنویسم ولی خدا به خیرکنه.

یه مطلب نوشتیم از خودمون ناامید شدیم گفتم دیگه چیزی نمی نویسم با خودم گفتم نکنه اینکاره نیستم ولی بعد که فهمیدم دیدم همش از گفتن حقیقت بوده خوب کاری نمی شه کرد  

فعلاْ به خاطر این کنکور یه ذره از اینترنت دورم ولی این کنکور تموم شه انشاالله مطلب بیشتر می نویسم  به امید انکه خوشتون بیاد.

خوب آگه گفتین آمدم راجب چی بنویسم؟

اگه از اصفهان به سمت تودشک بیایید بعد از کوهپایه آگه چشمهای قوی داشته باشین رو سینه کوه حتماْ کلمه ی«یا علی» به چشم تون می خوره.این نشون شهرمونه. من شنیدم که جونای شهر این کارا کردن اجرشون با خود امام علی

به خاطر جالب نبودن عکس شرمندم اینم به زور در حال حرکت گرفتم

پارك بهشت!!!!

پارك بهشت!!!!

 

 دست خدمات شهري شهرداري درد نكنه واقعاً۱

 

يه سلام بهاري به همه همشهريا و دوستاي بهاري!  

امروز مي خوام يكي از فضاهاي شهري شهرمونو معرفي كنم.يعني ما وظيفه خودمون ديديم معرفي كنيم ديگه قضاوتش با خود دوستان. ما بي تقصيريم به خدا!

درست حدس زدين! همونطور كه از تصاوير مشخصه اين فضاي شهري مفرح جايي نيست جز پارك بهشت.تنها فضاي شهري شهر تودشك همينجاست.همينجا كه تابلوشو مي بينين. واحد خدمات شهري شهرداري تودشك زحمتشو كشيدن. اشتباه نشه ها زحمت پاركو نه ها ! زحمت تابلوشو.

من يه سري عكس از فضا ها و امكانات بزرگترين پارك شهر گرفتم تا دوستاني كه با اين مكان آشنايي ندارن بيشتر آشنا شن و از امكانات اين پارك بي نصيب نمونن.

جا داره  چند تا تشكر هم از عزيزاني كه زحمت اين پارك و كشيدن بكنيم.

يه تشكر از شهرداري تودشك كه زحمت اين تابلو قشنگ و اسم قشنگو واسه اين پارك قشنگ كشيدن.( البته واحد خدمات شهري)!

دوم از واحد فني شهرداري تودشك كه طرح تكميلي اين پارك قشنگو6سالي هست تو نوبت گذاشتن و خيلي هم سر حوصله كار مي كنن چون مي خوان يه طرح خيلي شكيل ودر خور مردم خوب شهر تهيه كنن. البته شايدم حق با اوناست، پروژه هاي ديگه مثل طراحي المان هاي شهري از قبيل فلكه ها ، جدول كاري و  آسفالت كوچه پس كوچه هاي محله هاي پائين دست و بالا دست  شهر و طرح محوطه و پارك اطراف شهرداري ارجح تره.ما كه كارشناس نيستيم حتماً اونا مهمتره.

 سوم از مردم خوب ،‌قانع ، پر حوصله و با گذشت  تودشك كه منتظر نشستن تمامي محله هاي كوچيك تر شهر از تمامي امكانات شهري بر خوردار شن بعد اگه فرصتي و اعتباري باقي موند و هيچ كدوم از محله هاي پائين دست  و بالا دست و ... هيچ مشكلي و هيچ كمبودي نداشتن از حد اقل حق خودشون برخوردار شن.

نقش شوراي شهر را اين وسط نمي دونم جدي، كه بايد تشكر بشه يا نه؟! اگه سهمي از اين پروژه مربوط به شوراي شهر هم ميشه همينجا از زحمتشون تشكر مي كنيم.

چهارم از مرحوم نائيني (‌دارائي) كه انصافاً زحمت اصلي اين درختا و اين فضاي سبزو ايشون كشيدن اگه زحمتاي شبانه روزي مرحوم دارائي نبود نمي دونم تكليف اين تابلو قشنگ چي مي شد. روحشون شاد.

البته بي انصافي نكنيم و از شهرداري يه تشكر ديگه هم بكنيم كه زحمت نگهداري از اين فضاي سبز تقبل كردن و اولويتي واسه اين كار در نظر گرفتن و اين يكي را تو نوبت نذاشتن. دست باغبون زحمت كش شهرداري هم درد نكنه.

 

 

 

 ورودي اصلي پارك!

ورودي اصلي پارك!

 

ورودي پارك!!!!

يه ورودي بدون شرح !

 

 ورودي يا خروجي اضطراري!!؟؟ 

اينم يحتمل يا يه وروديه اضطراريه يا خروجي!!!!؟

 

منظر شهري!!!

اينم يه منظر شهري قشنگ (منظور همون چشم اندازه)!!!!؟

 

منظر شهري

بازم چشم انداز خوشكل!!!

 

چند نمونه درخت

 

يه نمونه درخت

 

يه نمونه درخت

چند نمونه درخت هم كه ....

 من نمونه شو. جايي نديدم شما چطور؟!!!

 

پارك كودكه ها، يه وقت اشتباه نكني!!!

 

بچه ها مواظب باشين!

 

عجيب غريبه !!؟

چند تا عكسم از پارك كودك ببنيد!

خوش به حال اين بچه ها!!!

 

ادمينه سايتو نيگاه!!!!!

هي بگين بچه هاي سايت ...!

اين ادمينه سايته ها!

 

مبلمان شهري!

از اينا هم داره ها، چي بهش ميگن؟؟

آهان، مبلمان شهري!

 

بدون شرح!

 

بدون شرح!

 

به جان خودم اين طرحش اينجوريه!

اينم يه طرح پست مدرن!

 

بچه ها بازم مواظب باشين!

اينو ديگه نميدونم چي بنويسم يكي كمك كنه!

 

تو طرحه ديگه! تقصيره كسي نيست!

طرح كه با كسي شوخي نداره  اين دنيا و اون دنيا هم نداره!

تو طرحه ديگه!

 

حياط خونمون

نه ديگه!اينجا ديگه پارك نيست!حياط خونه ماست!

اين منم ، اونم گنجشكه!

  

اينم يه جنبه خوب از پارك!

اينم نيمۀ پر ليوان!

 

تاریخچه زبان و وجه تسمیه

سلام

امیدوارم حال همه دوستان و همشهریان عزیز خوب باشه

خدا رو شکر منم بهترم  نمی دونم ولی این روزا هر کی رو دیدم یه جورایی سرماخورده بود انگار این بیماری همه گیر شده ، خوش به حال دکترا!

حتما حتما حتما مواظب خودتون باشین چون به قولی میگن این روزا هوا دزده معلوم نیست خوبه ، بده ، سرده ، گرمه  ، بارون میاد ، نمی آد ما که نفهمیدیم . فقط خدا رو شکر.

خوشحالم از اینکه دوستان عزیز ما رو تنها نمی زارن و با نظراتشون سر من و دوستانم منت میزارن این وبسایت به نظرات شما و بازدید شما فعاله و کار ما انجام وظیفه است.

toudeshk.com

یه عزیزی نظر داده بودن و در مورد پیشینیه تاریخی زبان تودشکی، اسم تودشک و وجه تسمیه اش پرسیده بودند.

من از ایشون به خاطر توجه به وبسایت خودشون تشکر میکنم و خوب یه چند جمله ای در این پست در مورد موضوع خواسته شده، به بیان نظرات موجود و تحقیقات انجام شده می پردازیم.

 

واقعیت امر اینه که مطلب زیادی در این مورد وجود نداره و کلا تحقیقات زیادی در این مورد موجود نیست و مرجع کاملی که اصلا وجود نداره و اون چیزی هم که در موردش بعضا صحبت میشه تماما حرفهایی هست که نمی شه روشون سندیت درستی بیان کرد.

خب منم با توجه به اینکه علاقه داشتم یه چند جایی در این مورد پرسوجو کرده بودم از چند سال پیش تا حالا و اون چیزی رو هم که برای شما یادداشت می کنم نه دلیلی براش دارم و نه اینکه خودم به درستی به واقعیتشون ایمان دارم ولی با توجه به یه سری شواهد و قرائن میتونن درست باشند و دور از واقع به نظر نمی رسند . بنا براین از تمام کسانی که این مطلب رو میخونن خواهش میکنم اگر اطلاع دقیق تری دارند حتما در میون بزارن تا بتونیم یک تحقیق کامل و درست داشته باشیم . نمی دونم کی این تالار گفتمان وبسایت ما راه می افته ولی اینو میدونم که میشد ازش خیلی زیاد استفاده کرد و درش با مباحث جالب به نتایج خیلی باارزشی دست پیدا کرد همین قضیه وجه تسمیه تودشک که واقعا مطلب درستی در موردش وجود نداره رو میشه با بحث به یک نتیجه خیلی خوب رسوند.

اما بریم سراغ دو مبحث درخواستی ، یکی زبان تودشکی و دیگری وجه تسمیه تودشک.

 

گویش تودشکی:

در واقع باید گفت که نوعی از گفتار که مردم این منطقه یعنی دقیقا شهر تودشک با دهستان هاش با اون صحبت می کنند (بعدا میگم چرا لفظ دقیقا رو به کار بردم.) رو نمی شه یک زبان به حساب آورد و واژه زبان برای این نوع ارتباط کلامی زیاد و بیش از حد بزرگه و میشه اون رو نوعی گویش نامگذاری کرد. بزرگترین دلیل این حرفم اینه که زبان وجوه بسیار زیادی داره ولی گویش نه ، فقط نحوه صحبت کردن رو در بر می گیره یک نمونه از اون وجوه اینه که ما هرگز وجه نوشتاری رو برای گویش تودشکی نمی تونیم تصور کنیم و در نظر بگیریم ولی یک زبان حتما وجه نوشتاری هم داره و کاملا درش بحث در مورد نوع ساختار نوشتاری و قواعد مشخص میشه .

toudeshk.com

میتونیم در این مورد توی تالار گفتمان وبسایت بیشتر صحبت کنیم.

پس بهتره بجای لفظ "زبان تودشکی" ، " گویش تودشکی " در نظر گرفته بشه و صاحبان نظر در ادبیات هم به همین عقیده اند تازه من بعدا به شما اثبات خواهم کرد که این نوع ارتباط کلامی در شهر تودشک شاخه و شعبه ای از گویش بزرگتر به حساب میاد و حتی میشه اسمش رو لهجه گذاشت . ولی ما همون گویش تودشکی رو در ادامه استفاده میکنیم.

گویش ها در ایران رو میشه به چندین و چند دسته تقسیم بندی کرد .

که اگه مایل به دونستنشون هستید به دوتا لینک زیر در دانشنامه آفتاب مراجعه کنید.

http://www.aftab.ir/articles/art_culture/literature_verse/c5c1202818497p1.php

http://www.aftab.ir/articles/art_culture/literature_verse/c5c1202818497p2.php

گویش تودشکی در این تقسیم بندی در گروه گویشهای مرکزی ایران قسمت گویش های نائینی و انارکی قرار میگیره و اصلیت اون رو برای محل هایی در اطراف یزد و اردکان  قید میکنند.

توی این مناطق زیارت گاههایی برای زردشتیان وجود داره که خودش موید این صحبت هست.

همونطوری که شاید بعضی از دوستان تشریف برده باشند و دیده باشند در حد فاصل یزد و نائین روستای تاریخی عقدا قرار داره که یکی از آبادی های بزرگ و تاریخی استان یزد محسوب میشه . بنای عقدا رو به عقدار ، یکی از سرهنگ ها یزدگر نسبت داده اند اما شهرت این آبادی بزرگ به واسطه غاریه در اون نزدیکی به نام شگفت یزدان . این غار باستانی از جمله غارهای مقدس زردشتیان حساب میشه .

یا زیارتگاه پیر نارسون که در کنار آتشگاه چک چک یا پیر سبز قرار داره هم از این آثار باقی مانده از تمدن زردشتیان حساب میشه آتشکده چک چک در 48 کیلومتری شهر یزد در میان کوه های اردکان و انجیر قرار داره .

toudeshk.com

نمی دونم اینا چه ربطی به مبحث داشت ولی خب نوشتم دیگه بی خیال ادامه اینکه این گویش به مرور زمان و پس از یک سری جابجایی با تغیراتی به نائین و انارک انتقال پیدا کرده و پس از اون در آخرین نقطه از ادامه گسترش خودش وارد شهر تودشک شده . دوستان می دونن که در 7 کیلومتری تودشک به سمت اصفهان روستای مشکنان قرار داره که دیگه در این روستا کسی با گویش تودشکی صحبت نمی کنه !

یعنی تودشک در دقیقا در آخرین نقطه این گسترش گویشی در مرکز ایران قرار داره .

نکته خیلی جالبی که وجود داره اینه که در یک دایره به شعاع 20 کیلومتر به مرکز تودشک میشه حدود 10 گویش مختلف رو نام برد که گویش مورد بحث یکی از این انواع هست و اگه بخواهیم لهجه های خارج شده از این گویش ها رو هم گویش به حساب بیاریم تعداد خیلی بیشتر خواهد شد.

اما به جرات می شه گفت که گویش زردشتی که در این منطقه یعنی شهر تودشک وجود داره کمتر اسیر دست تغییر در تلفظ ها و تبدیل لغات شده و دست نخورده تر از بقیه جا ها باقی مونده چرا که به وضوح میشه وارد شدن کلمات و عبارات فارسی رایج و تغییر در نوع تلفظ کلمات در این گویش رو به واسطه نزدیک شدن به تلفظ کلمات زبان فارسی رایج در صحبت های روزمره و تداخل کلمات در گویش ها در نحوه صحبت کردن مردم در چند نقطه دیگه مرکزی برای این گویش یعنی نائین ، انارک ، یزد و اردکان مشاهده کرد و این در منطقه تودشک کمتر مشهوده . البته خوب احتمالا در آینده به خاطر گسترش شهر و سکنه و اسکان مهاجرین از نقاط دیگه این تغییرات و ابداعات در گویش ما هم به وجود خواهد آمد و بیشتر خواهد شد.

باید توجه کرد که کلا تغییرات و واردات الفاظ اصل این گویش رو هم مستثنی قرار نداده و شاهد ورود کلماتی از اصل از گویش های دیگه به این گویش هستیم . به عنوان مثال کلمه " یُورت " به معنی اتاق که در اصل این گویش وجود داره یک لفظ مغولی بوده و خب در این گویش از قدیم وارد شده.

این گویش هم مثل تمامی گویش های زیبای ایران زمین کم کم در حال زوال بوده و در روزمرگی زندگی کم کم در حال فراموشیه!

این بود شمه ای از آنچه که بنده در مورد گویش تودشک تحقیق کرده و شنیده بودم البته خب خیلی چیزها رو هم به خاطر دوری از واقعیت نمی شد بیان کرد.

toudeshk.com

وجه تسمیه

در مورد منطقه تودشک در بخش مرکزی ایران سابقه سکونت یاد شده در منابع مختلف به قبل از اسلام می رسه (نقل شده از مقدمه طرح هادی شهر تودشک) اما اینکه تودشک در شکل فعلی چند سال قدمت داشته باشه بعیده بیش از 300 سال بشه پیدا کرد.

وجه تسمیه ای که معروف هست برای شهر تودشک اینه که به خاطر وقوع در ناحیه پست (دشت) بین چندین کوه به نام تودشتک معروف شده و به مرور زمان به نام تودشک تغیر نام داده است .

البته وجوه تسمیه دیگه ای هم من شنیدم که چون مورد تایید صاحبین نظر نیست بیانشون رو اینجا فاکتور میگیرم.

امیدوارم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشه

بازم میگم هر نظر یا هر مطلبی که مورد تایید شما در این تحقیق قرار نگرفته میتونین توی بخشهای نظر خواهی وبسایت بیان کنید و یا اینکه توی تالار گفتمان بیان بشه تا بتونیم با هم به یک نتیجه مثبت دست پیدا کنیم .

راستی حتما یه سری به آرشیو مطالب بزنید مطالب بدی نیستن ارزش خوندن دارن! تالار گفتمان معماری حرفه ای هم غریبه نیست جالبه حتما یه نگاهی بندازین.

آها تا یادم نرفته هر چی فکر کردم چه عکسی واسه این پست انتخاب کنم دیدم بد نیست یه چند تایی عکس از گلهای داخل باغچه کوچیک خونمون بزارم.

این گلها رو تقدیم میکنم به همه همشهریای عزیز و خصوصا عزیزی که این مطلب رو خواسته بودن اینشالا همیشه طراوت گلهای بهاری در زندگی شما جاری باشه و در پناه حق موفق باشید.

اینم یه دونه عکس از حال و هوای سه شنبه بعد از ظهر کوچمون به خیلی چیزا شبیه بود، حس جالبی داشت !

toudeshk.com

هر جا که سفر کردم ، تو همسفرم بودی

             وز هر طرفی رفتم تو راهبرم بودی

                     با هر که سخن گفتم پاسخ ز تو بشنیدم

                            بر هر که نظر کردم تو در نظرم بودی

                                  هر شب که قمر تابید هر صبح که سر زد شمس

                                             در گردش روز و شب شمس و قمرم بودی

                                                                    موفق باشید

                                                                    التماس دعا

                                                                   م.عموحیدری

خانه نهنگی

سلام

امیدوارم حال همه دوستان خوب باشه و این سرماخوردگی که گریبان خیلی ها رو این روزا گرفته از همشهریای عزیز دور باشه ما که عجیب گرفتار شدیم.

الهی همیشه حالتون خوب باشه و خستگی از تن شما دور!  خیلی مواظب خودتون باشین.

امروز جمعه بود بازم خبری از ظهور تنها فریاد رس مردم نشد. برای سلامتی و ظهورشون دعا کنین.

همینطور برای بارش باران

امروز نگاه کردم دیدم یه عزیزی پیام گذاشته اگه ممکنه یه تحقیق در مورد خونه های تودشکی و سبک ساختشون بزارم

به روی چشم اینم فرمایش شما

 

خانه ای عظیم و کهنسال در دیارمن

خانه نهنگی در هسته اولیه محله تودشکچویه شهر تودشک از توابع بخش کوهپایه شهرستان اصفهان، استان اصفهان واقع شده است. محله تودشکچویه در دشتی معتدل وخشک در 45 کیلومتری جنوب غربی شهر تاریخی نائین ودر 95 کیلومتری شرق مرکز استان در کنار را ه آسفالته اصفهان _ نائین قرار دارد موقعیت جغرافیایی این محله ،32 درجه و 44 دقیقه عرض جغرافیایی و 52 درجه و 41 دقیقه طول جغرافیایی ودر ارتفاع متوسط2080 متر بالا تر از سطح دریا قرار دارد . خانه نهنگی با مساحت 4250 متر مربع و به گفته مالکان بنا در حدود 101سال قبل یعنی حدود سالهای 1283ه.ش از خشت وگل و به سبک قاجاریه بناشده است ولی تاریخ صدور سند آن به مهر ماه 1310 ه.ش برمی گردد . متاسفانه هویت سازنده این بنا نامشخص و از آن اطلاع موثقی در اختیار  نمی باشد . این خانه دارای تعدا د زیادی اتاق از قبیل (( پنج دری ،سه دری ، دو دری )) بهار بند، برج ، هشتی ،دالان ،آب انبار ،بادگیر،حیاط،حوض و می باشد خانه مذکور مانند اکثر خانه های سنتی ایران درون گرا و دارای حیاط مرکزی بوده که چهار طرف آنرا اتاقهای 5 دری ،سه دری و دودری  تودرتو احاطه کرده است . لازم به ذکر است که دربهای اتاق های این خانه همه از چوب ساخته شده اند و در زمان ساخت خانه به وسیله چهار پایان اهلی از شهرستان نطنز آورده شده اند سقف اتاق های این خانه نیز تحت تاثیر شرایط اقلیمی یعنی کویری بودن آن با پوشش کاهگلی و سبک گنبدی ساخته شده است . که این پدیده از تابیدن یکنواخت مستقیم آفتاب جلوگیری کرده وهوا را معتدل می کند . همانگونه که ذکر شد این خانه دارای یک بهار بند می باشد که از آن به عنوان استراحتگاه چهار پایان وکارهای متفرقه استفاده می شده است . در بهار بند غیر از اتاق ها وراهروهایی که از حیاط خانه راه دارند سه اتاق ،انباری،کاهدان و محل نگهداری چهار پایان ،موجود می باشد .دو برج دیدبانی موجود در دوطرف بهار بند علاوه بر اینکه بیانگر عظمت این خانه می باشد در قدیم الایام نیز برای حفظ وحراست اموال ومقابله باسارقان از آن استفاده می شده است . کل این ساختمان ((با در نظر گرفتن بهار بند))کشیدگی شمالی ،جنوبی دارد ودر چهار طرف به گذر های عبوری محصور میشود که در ضلع جنوب وشرق درب های وروری امکان تردد ساکنین را فراهم می آورد .

درب جنوبی ،درب اصلی ودرب شرقی جهت ورود به بهار بند می باشد . دربهای ورودی مذکور دارای دو لنگه از جنس چوب می باشند که کوبه های چکشی و حلقوی برای مراجعین مرد وزن در این لنگه درب ها تعبیه شده اند . بعد از ورودی اصلی خانه فضای هشتی پیش روی شماست ((هشتی محوطه ای هشت ضلعی است که پس از درب اصلی اکثر خانه های قدیمی قرار گرفته که عموما سکوهایی برای نشستن در آن طراحی شده است ودرواقع نوعی اتاق انتظار محسوب می شود .)) بعد از فضای هشتی به واسطه یک دالان به حیاط مرکزی خانه هدایت خواهید شد.  دالان نیز برای رعایت حریم خصوصی خانه بوده تا عابر نتواند سریعا فعالیت های جاری در حیاط را متوجه شود . دراین دالان راه پله پشت بام نیز قرار دارد . در جبهه غربی حیاط یک ایوان بزرگ که در آن یک پنج دری و دو سه دری مرتبط بایکدیگر وجود دارد قرارگرفته است در این ایوان طاقچه های دوره قاجاریه نیز به طور ساده آراسته شده اند .در جبهه شرقی حیاط نیز یک اتاق دو دری و دو اتاق سه دری به همراه ایوان و راهروهای ارتباطی فضای یکپارچه ای ایجاد کرده اند . دالان باریکی که دراین جبهه قراردارد درانتها به یک سرویس بهداشتی منتهی می شود . در دو گوشه جنوب غربی و شرقی فضا های بزرگی با عملکرد انبار و در گوشه شمال غربی مطبخ همراه با چند اتاق به عنوان انبارمواد غذایی که با یک درب به بهار بند نیز مرتبط بوده ،تمام نیاز فضائی ساکنین رابر آورده می کرده است این خانه دارای یک آب انبار می باشد که راه دسترسی به آن در جبهه شمالی حیاط خانه توسط 7 پله در نظر گرفته شده است مخزن این آب انبار در زیر اتاق شاه نشین درهمین جبهه می باشد . در اینجا بادگیر ، تنها نماد آفرینش مردمان کویر علاوه بر جلوه هنر معماری سنتی ،به باد خوش آمد گفته و با هدایت آن به سمت مخزن آب انبار موجب خنک شدن آب آن می گردد .

ضمنا آب این آب انبار بوسیله تانکر از چشمه های روستا های اطراف تامین می شود . نمای کلی حیاط خانه با کاهگل شمشه گیری شده وازاره های آن با آجر تزیین شده اند در وسط حیاط نیز یک باغچه بزرگ با درختان پسته و انگور فضای دلپذیری را ایجاد نموده اند اگر چه  حیاط این خانه از نظر هندسی مرکز خانه نمی باشد اما از نظر زندگی و انجام فعالیت هاوایجاد ارتباط بین قسمتهای مختلف خانه و سایر مسائل مرکز خانه محسوب می شود . این خانه دارای دو حوض آب می باشدکه یکی در قسمت شمال غربی حیاط خانه ودیگری در قسمت بهار بند وجود دارد . ذکر این نکته ضرورت دارد که در حیاط سازی های قدیمی حوض وباغچه معتبر ترین عناصر حیاط سازی به شمار می رفته است.این خانه تا اواخر سال 1342ه.ش بصورت کامل مورد استفاده مالکین بوده و پس از آن با مهاجرت ساکنین دوران رکود بنا شروع شده درسالهای 1370 و 1373 ه.ش نیز  قسمتهایی از این خانه توسط مالکین مرمت و نگهداری شده است .

این بنا در تاریخ 11/5/1384 به شماره 12313 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .درپایان از خانواده محترم نهنگی که بنده را در تدوین این سطور راهنمایی و یاری نمودند سپاسگزاری کرده و توفیق آنان را از درگاه حضرت احدیت مسالت می نمایم همینطور از آقای محمد جلالی که این مطلب با زحمت ایشون تهیه شده است.

toudeshk.com

* حاج محمد علی نهنگی معروف به حاج محمد علی بزرگ که در گذشته از دامداران شهیر بوده است.

امیدوارم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشه.

راستی بخش انگلیسی وبسایت رو هم آپدیت کردم یه سری بزنین ممنون میشم.

نظر یادتون نره


داغ و درد تو مرا بر دل و جانست هنوز

مهر رویت به همان مهر و نشانست هنوز

 

                                                        التماس دعا

                                                       م.عموحیدری

 

 

یک تصویر × یک شعر × و دیگر هیچ !

سلام

امیدوارم حال عزیزان همشهری خوب باشه

اونایی که تودشکی باشن حتماْ شعری رو که نوشتم میتونن بخونن و معنیشم میفهمن ولی فکر نکنم آدمای زیادی بتونن تشخیص بدن عکس زیر شعر کیه فعلن شعرو بخونین میگم ایشون کین

کلبّاس یَک چوپُق چاق کِر دوبارَ 

kalabbas yak chopogh chagh ker dobara        

                          دودُش فوت کِر مییونی قلبی پارَ

dodosh fot ker miyoni ghalbi para

گابو دی کینَ و قَهرا اوشورَ     

gaboo di kina vo ghahra oshora

                             هَنیگَ یاش محبت باز دوبارَ

haniga yash mohebat baz dobara

عجب از آدِمیزادُ غرورُش     

ajab az ademizado ghororosh

                              عجب از نفسی بِد خاوُ شَرورُش

ajab az nafsi bed khavo sharorosh

نازُنَ اِنگار یَ  رو شوواشوی   

nazona engar ya ro shovashoy 

                               خودا دنیاش ساتَ یایی عبورُش

khoda donyash sata yayi oborosh

وچی گی یا سُواری بی ایودرا  

vachi giya sovari bi ivedra

                             جَوونی جی بَهاری بی ایوِدرا

javoni ji bahari bi ivedra

یُمَ پیری اوواشوی ای عَزیزُم   

yoma piri ovashoy ey azizom

                             آدِم اِنگار غُباری بی ایوِدرا

adem engar ghobari bi ivedra

اورو وین گو وِ دِرگاهی خودا شِم 

oro vin go ve dergahi khoda shem   

                                       اورو وین گو هِر کُمی یَ وِر جییا شِم

oro vin go her komi yaver jia shem

نَبَخشِم ما گوناهی هم نَبَخشِم  

nabakhshem ma gonahi hem nabakhshem

                                                 خودا زُنَ گو ما او رو کیا شِم                   

khoda zona go ma oro kia shem

تا ایکی می میرَ ماها چِ خوبِم   

ta iki mi mira maha che khobem

                                       هَ مَ می اوسایی بیرِمبَ یِم چِ خوبِم

ha ma mi ossayi birembayem che khobem

دِمی مَچِّی سیا پوشو دِمی خاک   

demi machey sia posho demi khak   

                                            خودا زُنَ تو دیکارا چِ خوبِم   

khoda zona to di kara che khobem            

وِرو جونُم چوپُق چاق کِر دوبارَ 

vero jonom chopogh chagh ker dobara

                                  یَ پوک میدِ گو دِرگیری دوبارَ

ya pok mide go dergiri dobara

اَبی کِشوون نَ توی دارَ نَ سایَ    

abi keshvoon na tooy dara na saya

                                  کیچَ باغ جی صوفا بی تو نَدارَ

kicha bagh ji sofa bi to nadara

نَ اُشتُر خُن وَمُندَ نَ زیمینُش    

na oshtor khon va monda na ziminosh

                                     نَ اُفتُو ری نَ اُفتُو ری نیشینُش

na oftov ri na oftov ri nishinosh

کُشی اَری تِگو بالای خودا جون  

koshi aari tego balay khoda joon

                                    کُشی بابا قیدِم علی خودا جون

koshi baba ghidem ali khoda joon

دِلُم تِنگو دِلُم تِنگو خودا جون      

delom tengo delom tengo khoda joon

                                      اسیری دستی نیرِنگو خودا جون

asiri dasi neyrengoo khoda joon

وَرَس دُنیا مییونی دیمَ آدِم  

varas donya miyoni dima adem

                                            چورا خوی می سِری جِنگو خودا جون

chora khoy mi seri jengoo khoda joon

سِری هِِر خاک اگِ صَتا چورا بو      

seri her khak ege sata chora boo

                                    ایکیش دووایی دَردی مَرتَ نابو

ikish dovayi dardi marta naboo

خوشا ای گو محبت دارَ اِی جون   

khosha e goo mohebat dara eyjoon

                                      گُ قَبرُش رُوشِن اَز نوری خودا بو

go ghabrosh rovshen az nori khoda boo

 

M_Amohidary

 

خب امیدوارم از شعر خوشتون اومده باشه اما این آقا که میبینیدشون کین ؟

بله همون طوری که خیلی از بزرگتر ها گفتن ایشون مرحوم حاج علی اکبر حسینی کدخدای محله تودشک در حدود ۵۰ سال پیش بودن ( خدا بیامرزدشون ).

خب اینم یه یادگاری بود دیگه اگه بد بود شما به خوبی خودتون ببخشین .

راستی تا یادم نرفته اگه کسی از این مورد ها که کم هم نیست (شعرو تصویر قدیمی تودشکی) سراغ داره حتما توی بخش نظر سنجی بگه تا ازش استفاده کنیم.

بنا به درخواست شما عزیزان معنی فارسی شعر رو هم اضافه میکنم

کلباس یک چپق روشن کن دوباره

دودش را فوت کن میان قلب پاره

شاید این کینه و قهر را بشوید

محبت جای آنها دوباره بنشیند.

عجب از آدمیزاد و غرورش

عجب از نفس بد خواه و شرورش

نمی داند انگار روز باید برود

خدا دنیا را جای عبور او قرار داده است

بچگی ها سواری بود که گذشت

جوانی هم بهاری بود و گذشت

پیری آمد باید رفت ای عزیزم

آدم انگار غباری بود که گذشت

آن روز را ببین که به درگاه خداوند می رویم

آن روز را ببین که هر کدام یک طرف جدا میرویم.

نمی بخشیم ما گناه همدیگر را نمی بخشیم

خدا می داند که ما آن روز کجا می رویم

تا یکی از ما میمیرد ما چه خوبیم

همه مان استاد گریه ایم چه خوبیم

کنار مسجد سیاه پوش و در کنار مزار

خدا می داند توی این کارها چه خوبیم

بلند شو جانم چپق را روشن کن عزیزم

یک پک به من بده که درگیرم دوباره

دیگر باغ نه توت دارد و نه سایه

کوچه باغ هم صفا بی تو ندارد

نه طویله شتر ها باقی مانده و نه زمین آن

نه پله رو به آفتاب و نه رو به آفتاب نشینان

آسیاب پایین و بالا چه شد خدا جان

بابا قدم علی چه شد خدا جان

دلم تنگه دلم تنگه خدا جان

اسیر دست نیرنگه خدا جان

بپرس دنیا در بین اینهمه آدم

چرا با من سر جنگ است خدا جان

کنار قبر اگر صد تا چراغ باشد

یکی از آنها دوای درد مرده نمی شود

ای خوشا آنکه محبت دارد ای جان

که قبرش روشن از نور خدا باشد

دکلمه شعر

  ممنونم از توجه شما

ای غم تو همزبان بهترین دقایق حیات من

لحظه های هستی من از تو پر شده ست

آه!

        در تمام روز

             در تمام شب

                در تمام هفته

                    در تمام ماه

                       در فضای خانه کوچه راه

                            در هوا زمین درخت سبزه آب

                                در خطوط در هم کتاب

در دیار نیلگون خواب!

ای جدایی تو بهترین بهانه برای گریستن !

بی تو من به اوج حسرتی نگفتنی رسیده ام

                                                                      موفق باشید

                                                                       التماس دعا

                                                                      م.عموحیدری

بررسى پترولوژى و پتروگرافى سنگهاى ماگمايى نئون در منطقه تودشک (جنوب غرب نائين) ايران مرکزى

سلام

امیدوارم حال همشهریای عزیز خوب باشه

این پست یه پست تخصصی راجع به گونه های سنگ شناسی منطقه تودشکه که گفتم شاید مورد توجه عزیزان علاقه مند قرار بگیره .

از توجهتون ممنونم

نظر یادتون نره

 toudeshk.com

رخنمودهاى سنگى در منطقه تودشک شامل نهشته هاى کرتاسه، مجموعة آتشفانى آذرآوارى ترشيرى ونهشته هاى کواترنرى ميباشد کهن ترين واحد سنگى منطقه تودشک واحد قرمز فوقانى (U.R.F) است که در حوالى روستاى حسين آباد باشى رخنمودهاى محدودى دارد بر روى واحد قرمز فوقانى (U.R.F) ولکانيکهاى نئوژن قرار گرفته اند سنگهاى آتشفشانى اوايل نئوژن (ميوپليوسن) شامل مجموعه اى از اوليوين و بازالت، بازالتهاى آندزيتى پيروکسن دار ميباشد.

سپس لايه هاى مطبق تا توده ها لاهارهاى منطقه قرار گرفته اند و پس از آن گدازه هاى کم ضخامت و جريانى واحدهاى آندزيت داسيت و داسيت تشکيل شده است.

پتروگرافى

با توجه به بررسيهاى پتروگرافى و استفاده از رده بندهاى TAS سنگهاى ولکانيکى نئوژن منطقه تودشک در قلمرو بازالت، آندزيت، بازالتى، داسيت، آندزيتى، تراکى آندزيت، تراکى داسيت، داسيت قرار گرفته اند.

ژئوشيمى

به منظور شناخت تغييرات و تحولات ماگمايى و روابط ژنتيک سنگهاى منطقه تودشک مطالعات ژئوشيمى بر روى آنها انجام شده است و پيرامون سريهاى ماگمايى و روابط بين آنها و خصوصيات ژئوديناميکى آنها از نمودارهاى متعددى استفاده گرديده است.

جايگاه تکتونيکى و خاستگاه ماگمايى

براى شناخت محيطهاى تکتونيکى و ژئوديناميکى منطقه تودشک مطالعه و بررسى بر روى سريهاى ماگمايى صورت گرفته است و از نمودارهاى عنکبوتى بعنوان الگوى ويژهاى جهت شناسايى و مقايسه محيطهاى تکتونيکى مختلف استفاده شده است. در اين راستا ميانگين بازالتها، بازالتهاى آندزيتى و آندزيتهاى منطقه توشک را با ميانگين بازالتهاى ريفت ريوگراند، بازالتهاى جلگه اى پاراناودکن، بازالتهاى ريفى اتيوپى و نيز بازالتهاى آندزيتى آند شمالى، مرکزى و جنوبى و نيز رخساره آمفيبوليت گنيس و گرانوليت گنيس مورد مقايسه قرار داده ايم.
نتايج حاصل از بررسيهاى سنگ شناسى انجام شده عبارتند از:

1)سنگهاى آتشفشانى منطقه بصورت گدازه، گنبد و لاهار تقسيم بندى شده اند.

2)بر اساس رده بنديهاى TAS سنگهاى منطقه تودشک در قلمرو بازالت، بازالتيک آندزيت، آندزيت، آندزيتيک داسيت، تراکى آندزيت، تراکى داسيت، داسيت و ريوليت قرار مى گيرند.

3)مقدار درصد وزنى SiO2 سنگهاى آتشفشانى منطقه مزبور بين 26/48 الى 26/68 درصد وزنى تغيير ميکند بنابراين ترکيب سنگها از بازالت، آندرى بازالت، پيروکسن آندزيت، آندزيت داسيت و داسيت ميباشد.

4)بر اساس نسبت K2O/Na2O اغلب سنگهاى منطقه گرايش سديک دارند.

 toudeshk.com

بقیه در ادامه مطلب

ادامه نوشته